7 naturliga sätt att lindra ryggvärk

Publicerat i: Kroppen kronisk smärta, ryggvärk, smärta, smärtlindring
Det är jobbigt att ha ryggvärk. Tro oss, vi vet! När vi drabbas av extra svåra ryggsmärtor behöver vi också ta till egna knep för att minska det onda. Vilka naturliga sätt finns för att lindra ryggont?
 
1. Värme
 
Om ryggvärk är ett återkommande problem kan vi varmt rekommendera att ha en värmekudde och/eller värmeplåster till hands. Värme kan minska smärtan, stelheten och spänningarna i ryggen. Värme och kyla är för övrigt accepterade behandlingsformer inom sjukvården.
 
2. Spikmatta
 
Spikmatta är något vi själva har varit skeptiska till men ändrat uppfattning om, då vi har positiva erfarenheter av den som naturlig smärtlindring. När ryggen värker kan den plötsliga smärtan från spikarna i mattan konstigt nog överskugga ryggsmärtan så mycket – kroppen överstimuleras – att den ursprungliga smärtan dämpas.
 
3. Massage
 
Genom att gå på massage kan du såväl lindra som förebygga ryggvärken. Om det är jobbigt att ligga ner på en massagemadrass kan du höra om massageterapeuten har en massagestol i stället. Massage kan öka blodcirkulationen och endorfinerna i kroppen. Endorfiner är kroppens egna smärtlindrare.
 
Bild: © bymuratdeniz / iStock
 
4. Skrattyoga
 
När ryggen värker som mest kan det vara jobbigt att träna och motionera. Skrattyoga är en lindrig form av träning där övningarna mestadels bygger på andning och skratt. Skratt är en fantastisk smärtstillare. Medan du skrattar strömmar nytt syre in i kroppen, minskar stressnivåerna och ökar endorfinproduktionen.
 
5. Sovställning
 
Sovställningen kan påverka ryggvärken till det sämre eller bättre. Vilken ställning just din rygg mår bäst av måste du prova dig fram till själv. Många upplever att en lätt lutande position kan vara skönast för den värkande ryggen. En ställbar säng och/eller specialkuddar kan hjälpa dig att hitta en skön och avkopplad sovställning.
 
6. Varmt bad
 
Ett varmt bad kan hjälpa hela kroppen – inte bara ryggen – att slappna av när du har ont. Precis som värmekudden kan badet vara smärtlindrande. Om ryggvärken försvårar en skön sittställning kan du prova att använda en badkarskudde för att få stöd.
 
7. Vattenbassängträning
 
När man har ryggvärk är det viktigt att man försöker träna och motionera så gott man kan. Lättare och anpassad träning kan minska värken och är idag en av de få effektiva smärtlindrare som finns för oss med kronisk smärta. Vattengymnastik och -träning i varmvattenbassäng är en av de skonsammaste träningsformerna som finns. Tack vare värmen i vattnet kan det bli lättare att röra på sig.
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: Spine-health.com
Snart nytt år och nyårslöftena haglar. Det är väldigt lätt att avge nyårslöften men betydligt svårare att hålla dem. Vad måste du göra för att lyckas infria löftena?
 
1. Välj realistiska mål
 
Det är ditt nyårslöfte och ditt val. Överlag tenderar nyårslöften att vara ganska så storslagna. Det är därför de är så svåra att leva upp till. Ett bra löfte bygger på realistiska mål. Att resa jorden runt innan årets slut är kanske inte så realistiskt. Att upptäcka ett nytt land under året är desto görligare. Att förändra HELA ditt liv är kanske inte heller det mest realistiska målet. Att förändra en del av ditt liv – till exempel en flytt eller ett jobbyte – är dock fullt möjligt. Kom ihåg att stora mål och planer kräver små steg längs vägen!
 
2. Definiera målen tydligt
 
Kanske vill du gå ner i vikt? Då är frågan hur mycket du vill gå ner. Kanske vill du börja studera? Bestäm dig då för ett ämne. Kanske vill du ta bättre hand om dig själv – men HUR ska du göra det? Ju tydligare mål desto lättare blir det att uppnå dem.
 
3. Sätt en tidsram
 
Hur mycket tid du är beredd att ge dina nyårslöften avgör om du kommer lyckas hålla dem eller inte. Precis som målet i sig självt måste vara realistiskt måste du också ha en realistisk tidsram för det. Om målet är att byta jobb i år är det troligt att du behöver lite tid på dig för att hitta rätt – så undvik målsättningen att skaffa ett nytt jobb inom en månad. Ibland kan du behöva bryta ner ett större mål i mindre delar. Det är viktigt att du då ser till varje litet framsteg du gör och att inte ge upp för att du inte befinner dig där du vill vara med en gång.
 
Bild: © svetikd / iStock
 
4. Ge inte upp i första taget
 
Om du vill åstadkomma förändringar i ditt liv måste du också vara beredd på att du kan möta motgångar längs vägen. Hur bra du lyckas med dina nyårslöften och målsättningar beror i mångt och mycket på hur envis du är. Det gäller att fortsätta även när det känns tufft och att vara förlåtande mot dig själv när du tappar sugen. Du kommer trots allt tillbaka.
 
5. Be om hjälp
 
Ensam är inte alltid stark. Tvärtom kan det vara mycket lättare för dig att infria dina nyårslöften om du har backup och personer i omgivningen som hejar på dig. Hjälpen kan komma från familjen, vännerna eller från professionellt håll. Det är klart att du själv måste klara av målen men det är inget som säger att du inte får hålla i någons hand längs vägen.
 
Kom ihåg att…
 
… Alla nyårslöften ska inte hållas. Ingen kan styra över livet, vad som händer. Du kan mycket väl ställas inför situationer där du känner att det finns viktigare mål för dig. Om nyårslöftet inte känns meningsfullt för dig finns det egentligen inga skäl att hålla det.
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: Psychcentral.com

6 huskurer mot gasig mage

Publicerat i: Kroppen kost, kurer, magen
Ätit för mycket julmat och fått en gasig mage på köpet? Många känner att de har en uppsvälld mage efter julhelgen och vill gärna få bukt med den så fort som möjligt. Vilka är de sex mest effektiva huskurerna mot gaserna?
 
1. Motionera mera! Upplever du att du möter ovanligt många motionärer på juldagen? Det kan ligga något i det. Efter allt ätande på julafton är det skönt att röra på sig. En promenad kan hjälpa dig att få igång hela kroppen – inte minst tarmarna.
 
2. Drick vatten Drick citronvatten och/eller ljummet vatten för att minska magbesvären. Citron hjälper kroppen att snabbare bryta ner maten som orsakar gaserna och lite varm vätska kan faktiskt mjuka upp och lindra. Intag av vatten är absolut nödvändigt för att den gasbildande maten ska kunna ta sig igenom matsmältningsapparaten.
 
Bild: © luza studios / iStock
 
3. Drick pepparmynts- eller kamomillte I kombination med värmen gör pepparmyntan eller kamomillen i tekoppen så att tarmarna lättare kan slappna av. Därmed minskar också de eventuella kramperna i buken och matsmältningen kan fortgå i lugn och ro.
 
4. Lindra med värmekudde Värmebehandling med hjälp av en värmekudde kan ge smärtlindring, och det kan ju göra ganska ont i magen när den är gasig och uppsvälld. Precis som värmekudden kan ge spända och värkande muskler avkoppling har den en lugnande verkan på magen. När tarmarna är avslappnade bildas inte lika mycket gaser i magen.
 
5. Skippa viss mat Efter julätandet av fet mat kan det vara en bra idé att äta såväl mindre som lättare portioner. En vanlig grönsallad och/eller en skål med kefir kan vara ganska lagom. Men se i övrigt upp med mjölkprodukterna! Fibrer är i normala fall mycket tacksamma att få i sig, men inte när du är uppsvälld. Då kan de göra symtomen värre. Det finns kryddor som motverkar en gasig mage – prova till exempel att krydda maten med svartpeppar, fänkålsfrön, rosmarin och basilika. Ananas är en förträfflig frukt när du vill lätta på trycket i magen. Dess naturliga enzymer bryter ner proteinet snabbare och motverkar den tunga mättnadskänslan.
 
6. Undvik svälja onödig luft När du äter snabbt, dricker med sugrör eller tuggar tuggummi sväljer du extra mycket luft. Den överblivna luften späder på gaserna i magen och kan göra buken ännu mer uppsvälld.
 
Text: Sandra Jönsson
Källor: Expressen.se; Healthline.com; Huffingtonpost.com
Visa fler inlägg