Det går inte att skylla all viktuppgång på slarviga rutiner kring träning och kost – här kommer sex överraskande anledningar till att man går upp i vikt!
 
1. Sömnsvårigheter
 
Sömnbrist och andra sömnsvårigheter kan göra att man samlar på sig extrakilon snabbt. Det finns två huvudsakliga skäl till detta. Det ena skälet är att fler vakentimmar leder till att man behöver mer energi och därmed äter fler kalorier än om man hade sovit. Det andra är att sömnbristen orsakar hormonell obalans och att man därför sällan känner sig riktigt mätt. Om man känner sig hungrig äter man för att slippa känslan.
 
2. Stress
 
När livet och vardagen blir för krävande kan kroppen bli stressad. Stressen gör så att kortisolnivåerna i kroppen ökar, och med dessa ökar även aptiten. Observera att hälsosituationer som kronisk smärta också kan leda till att nivåerna av kortisol skjuter i höjden. Kortisol kallas i vardagligt prat för stresshormon.
 
Bild: © AJ_Watt / iStock
 
3. Läkemedel
 
Många olika läkemedel kan vara bidragande orsaker till viktuppgång. Som exempel kan antidepressiva och antiinflammatoriska preparat ligga till grund för att man går upp i vikt, men också mediciner för diabetes och högt blodtryck. Det blir som en ond cirkel då man måste äta medicinerna men samtidigt kan må fysiskt sämre av dem. Den eventuella viktuppgången till trots ska man aldrig sluta äta eller minska medicinerna på egen hand. Man ska alltid rådfråga sin läkare om man misstänker att läkemedlen man äter gör så att man går upp i vikt.
 
4. Sjukdomar
 
Förutom att sjukdomar kan skapa ett konstant skadligt stresspåslag i kroppen, som ju inte är optimalt när man vill gå ner i vikt, kan de i sig själva ge upphov till viktuppgång. Hypotyreos – underfunktion i sköldkörteln – och polycystiskt ovarialsyndrom – POCS – är exempel på sjukdomar som vi vet kan orsaka jobbiga viktuppgångar hos den drabbade.
 
 
5. Ålder
 
Många kvinnor går upp i vikt i samband med att de hamnar i klimakteriet. Viktuppgången har dock inte nödvändigtvis med klimakteriet att göra, utan beror snarare på att ämnesomsättningen blir trögare med åren. Däremot tenderar extrakilona att lägga sig runt midjan när man befinner sig i klimakteriet.
 
6. Rökavvänjning
 
Genom att sluta röka gör man kroppen och hälsan en fantastisk tjänst. Många oroar sig för att de kommer gå upp mycket i vikt under rökavvänjningen, men genomsnittet för antal kilos viktuppgång är inte så förskräckligt som man kanske befarar. De flesta lägger på sig runt fem kilon. Efter bara några veckor försvinner det värsta matsuget och då blir det lättare att gå ner de där extrakilona, om man nu vill det.
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: WebMD.com