7 naturliga sätt att lindra ryggvärk

Publicerat i: Kroppen kronisk smärta, ryggvärk, smärta, smärtlindring
Det är jobbigt att ha ryggvärk. Tro oss, vi vet! När vi drabbas av extra svåra ryggsmärtor behöver vi också ta till egna knep för att minska det onda. Vilka naturliga sätt finns för att lindra ryggont?
 
1. Värme
 
Om ryggvärk är ett återkommande problem kan vi varmt rekommendera att ha en värmekudde och/eller värmeplåster till hands. Värme kan minska smärtan, stelheten och spänningarna i ryggen. Värme och kyla är för övrigt accepterade behandlingsformer inom sjukvården.
 
2. Spikmatta
 
Spikmatta är något vi själva har varit skeptiska till men ändrat uppfattning om, då vi har positiva erfarenheter av den som naturlig smärtlindring. När ryggen värker kan den plötsliga smärtan från spikarna i mattan konstigt nog överskugga ryggsmärtan så mycket – kroppen överstimuleras – att den ursprungliga smärtan dämpas.
 
3. Massage
 
Genom att gå på massage kan du såväl lindra som förebygga ryggvärken. Om det är jobbigt att ligga ner på en massagemadrass kan du höra om massageterapeuten har en massagestol i stället. Massage kan öka blodcirkulationen och endorfinerna i kroppen. Endorfiner är kroppens egna smärtlindrare.
 
Bild: © bymuratdeniz / iStock
 
4. Skrattyoga
 
När ryggen värker som mest kan det vara jobbigt att träna och motionera. Skrattyoga är en lindrig form av träning där övningarna mestadels bygger på andning och skratt. Skratt är en fantastisk smärtstillare. Medan du skrattar strömmar nytt syre in i kroppen, minskar stressnivåerna och ökar endorfinproduktionen.
 
5. Sovställning
 
Sovställningen kan påverka ryggvärken till det sämre eller bättre. Vilken ställning just din rygg mår bäst av måste du prova dig fram till själv. Många upplever att en lätt lutande position kan vara skönast för den värkande ryggen. En ställbar säng och/eller specialkuddar kan hjälpa dig att hitta en skön och avkopplad sovställning.
 
6. Varmt bad
 
Ett varmt bad kan hjälpa hela kroppen – inte bara ryggen – att slappna av när du har ont. Precis som värmekudden kan badet vara smärtlindrande. Om ryggvärken försvårar en skön sittställning kan du prova att använda en badkarskudde för att få stöd.
 
7. Vattenbassängträning
 
När man har ryggvärk är det viktigt att man försöker träna och motionera så gott man kan. Lättare och anpassad träning kan minska värken och är idag en av de få effektiva smärtlindrare som finns för oss med kronisk smärta. Vattengymnastik och -träning i varmvattenbassäng är en av de skonsammaste träningsformerna som finns. Tack vare värmen i vattnet kan det bli lättare att röra på sig.
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: Spine-health.com