8 hälsoskäl att äta grönkål varje dag

Publicerat i: Kroppen kost, näringsämnen
Begränsa inte grönkålen till enbart julbordet! Grönsaken är god och nyttig – faktiskt något av det nyttigaste du kan äta på hela jorden.
 
1. Grönkål är otroligt näringsrikt. I förhållande till hur få kalorier grönkål innehåller är kålsorten otroligt näringsrik. Den innehåller bland annat stora mängder av vitaminerna C och B6 och mineralerna kalcium, kalium och magnesium.
 
2. Grönkål innehåller massor av antioxidanter. Antioxidanter skyddar kroppen mot fria radikaler och oxidativ stress. Grönkål är full av dessa antioxidanter. Genom att äta kålen kan du därför motverka exempelvis inflammationer i kroppen.
 
Bild: © mphillips007 / iStock
 
3. Grönkål innehåller mer C-vitamin än en apelsin. Vi har fått lära oss att man ska äta apelsiner för att få i sig mycket vitamin C – men visste du att grönkål är rikare på C-vitmanin än vad apelsiner är? Grönkål innehåller även mer av vitaminen än vad den annars C-vitaminrika spenaten gör.
 
4. Grönkål kan minska kolesterolnivåerna. Forskare har funnit tecken på att intag av grönkål kan öka matsmältningssystemets förutsättningar att binda gallsyror. Detta i stället för att gallsyrorna pumpas runt i blodet om och om igen och ökar kolesterolnivåerna. Högt kolesterol kan medföra ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
5. Grönkål innehåller mycket K-vitamin. Det pratas inte lika mycket om vitamin K som det görs om till exempel vitamin B och vitamin C. K-vitamin är absolut livsnödvändigt. Det är denna vitamin som hjälper blodet att koagulera – men hur? Vitamin K aktiverar proteiner och deras förmåga att binda kalcium. Man behöver inte äta mycket grönkål för att få i sig den rekommenderade dagliga dosen av K-vitamin.
 
6. Grönkål är rikt på betakaroten. Man brukar säga att grönkål innehåller mängder av A-vitamin. Det är en modifierad sanning. Grönkål är främst rikt på betakaroten. Betakaroten är egentligen en antioxidant, men väl i kroppen förvandlas det till vitamin A.
 
7. Grönkål innehåller mineraler det är svårt att få i sig tillräckligt mycket av. Mineralerna kalcium, kalium och magnesium påverkar många av våra viktigaste kroppsfunktioner. Man behöver äta en varierad och näringsrik kost för att få i sig dessa mineraler. Men inte ens om man gör detta är det särskilt lätt att konstant tillgodose sig den rekommenderade dosen. Grönkål ökar i alla fall chanserna att nå upp till näringsrekommendationerna, då det innehåller mycket kalcium, kalium och magnesium.
 
8. Grönkål har näringsämnen för bättre ögonhälsa. Försämrad syn är en följd av åldrandet. Näringsämnena lutein och zeaxantin – som grönkål är rikt på – kan dock minska åldrandets effekt på ögonen.
 
Bild: © TheCrimsonMonkey / iStock
 
Tack och lov är det lätt att lägga grönkål till kosten. Det är en grönsak som växer nästan året runt i Sverige och som är enkel att tillaga. Prova att göra grönkålschips, grönkålssallad eller grönkålssmoothie! Det är mums.
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: Healthline.com