8 sätt att undvika göra fibromyalgin ännu värre

Publicerat i: Kroppen, Sinnet fibromyalgi, kronisk smärta, kurer

Få bra behandlingsmetoder mot fibromyalgi gör att vi drabbade måste ta bättre hand om oss själva. Vad kan vi göra för att undvika ännu mera smärta och trötthet? Vi listar åtta sätt.

 

1. Känn in måendet

 

Börja varje dag med att fråga dig själv hur du mår och att verkligen känna efter. Anpassa dagen efter måendet – oavsett om du jobbar eller är sjukskriven. Försök att ta pauser när du kan och behöver det och ta inte på dig för många saker när du inte mår riktigt bra i kroppen. Det här är såklart lättare skrivet än gjort, men absolut en nödvändighet att träna på för att orka i längden.

 

2. Träna och motionera

 

Rätt form av träning och motion kan ha smärtlindrande effekter. Till och med när du har en jobbig dag med fibromyalgin kan att röra på dig lindra smärtan och göra dig piggare. Om du så ”bara” skulle gå runt kvarteret, göra yogaövningar, stretcha eller styrketräna lite lätt i tre minuter kan det göra skillnad för din kropp. Du behöver inte göra så mycket för att det ska vara bra för hälsan.

 

Bild: © vgajic / iStock
 
3. Gå på massage…
 
… Eller ge dig självmassage. Viktigt att tänka på i detta sammanhang är att tuffa tag sällan hjälper en person med fibromyalgi. Beröringen ska vara mycket lätt, som en liten smekning och ett svagt tryck. Har du provat fibromassage? Det är en massageform som är anpassad efter oss med kronisk smärta.
 
4. Behandla med värme
 
Genom att lägga något varmt på stället där det värker kan du göra så att blodet strömmar dit och därmed få naturlig smärtlindring. Värmen kan också mjuka upp stelheten fibromyalgin ger upphov till. Det finns värmekuddar och värmeplåster att köpa på apotek och i hälsokostbutiker – om du inte har någotdera hemma kan du prova att doppa en handduk i hett vatten, krama ur och lägga den på det onda stället. För vissa kan kyla ha samma smärtlindrande effekt som värme har för andra.
 
5. Gå på akupunktur
 
Akupunktur är en av de alternativa behandlingsmetoder som det finns mest stöd för och sägs vara särskilt effektivt mot ryggvärk. Behandlingen med akupunktur är långsiktig och kan genomföras av exempelvis en sjukgymnast i sjukvården.
 
 
6. Få bra sömn
 
Många med fibromyalgi har sömnsvårigheter. Om du hör till denna stora skara fibromyalgipatienter förstår du hur jobbigt det är när man inte kan sova på grund av värken. Det blir som en ond cirkel. Bra sömn är viktigt för att smärtan inte ska förvärras, samtidigt kan man inte sova eller så vaknar man mitt i natten och kan inte somna om. Hur svårt det än är med sömnen bör du hålla dig till en sömnrutin. Lägg dig samma tid varje kväll och hitta sätt som får kroppen att slappna av inför sänggåendet. Prova att läsa en bok i ett varmt bad eller att lyssna på ljud för djupsömn, som regnljud.
 
7. Sätt tydliga gränser
 
Den sjuka brukar uppmanas till att bli mer självisk och säga nej oftare. Hur kan det vara själviskt att ta hand om sig själv när ingen annan gör det? När du har en jobbig period med fibromyalgin – eller livet – kan det hjälpa att sätta tydliga gränser mot omgivningen, att säga nej när du faktiskt inte orkar eller vill göra något. Ibland kan du till och med behöva dra dig ur saker i sista minuten. Dessa tillfällen är jättejobbiga, vi vet, men du måste spara på dina krafter för att själv kunna ha en rimlig vardag.
 
8. Skapa rum för avkoppling
 
Fibromyalgi och stress går inte ihop. När du är stressad kan dina fibromyalgisymtom bli mycket, mycket värre. Vare sig du mediterar, dricker en kopp te, läser en bok, stickar, målar, promenerar eller ligger och blundar är det av yttersta vikt att du skapar rum för avkoppling varje dag. Djupandning kan vara ett snabbt sätt att bli mer avslappnad.
 
Bild: © skynesher / iStock
 
Text: Sandra Jönsson
Källa: WebMD.com
 
 
Visa fler inlägg